Cadrul normativ naţional |
|
LEGEA Nr. 764 din 27.12.2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova
Organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova şi stabilirea cadrului juridic pentru satele (comunele), sectoarele şi oraşele (municipiile) şi unităţile administrativ-teritoriale se efectuează potrivit art.110 şi 111 din Constituţia Republicii Moldova şi se realizează în conformitate cu necesităţile economice, sociale şi culturale, cu respectarea tradiţiilor istorice, în scopul asigurării unui nivel adecvat de dezvoltare tuturor localităţilor rurale şi urbane.Divizarea teritoriului ţării în unităţi administrativ-teritoriale este chemată să asigure realizarea principiilor autonomiei locale, descentralizării serviciilor publice, eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale, asigurării accesului cetăţenilor la organele puterii şi consultării lor în problemele locale de interes deosebit.
03.06.2012
|
|
|
|
Hotărârea Guvernului Nr. 608 pentru punerea în aplicare a unor prevederi ale Legii nr. 435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă
În conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările ulterioare, şi art. 9 din Legea nr. 435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.29-31, art.91), precum şi în vederea coordonării şi monitorizării procesului de implementare a descentralizării, Guvernul HOTĂRĂŞTE: Se aprobă: componenţa Comisiei paritare pentru descentralizare, conform anexei nr.1; Regulamentul Comisiei paritare pentru descentralizare, conform anexei nr.2; Regulamentul-model de funcţionare a grupului de lucru pentru descentralizare, conform anexei nr. 3.
Vezi în :
româna
русский
15.07.2010
Monitorul Oficial Nr. 117-118 din 09.07.2010
|
|
|
Relansăm Moldova. Priorităţile de dezvoltare pe termen mediu
În corespundere cu programul de guvernare, acest document prezintă viziunea Guvernului Republicii Moldova pentru realizarea priorităților sale de reformă, bazate pe cinci piloni: integrarea europeană, relansarea economică, supremația legii, descentralizarea administrativă și fiscală și reintegrarea țării.
Vezi în :
româna
24.04.2010
Guvernul Republicii Moldova // 638.973 Kb
|
Hotărârea Guvernului nr. 194 din 18.03.2010 cu privire la aprobarea Planului de activitate al Guvernului pentru anul 2010
Pentru asigurarea executării obiectivelor Programului de activitate al Guvernului „Integrarea Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare†2009-2013, Programului de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pentru anii 2009-2011, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.790 din 1 decembrie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.174-176, art.874), Strategiei naţionale de dezvoltare pentru anii 2008-2011, aprobate prin Legea nr.295-XVI din 21 decembrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.18-20, art.57), precum şi a angajamentelor faţă de partenerii de dezvoltare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Planul de activitate al Guvernului pentru anul 2010 (se anexează).
Vezi în :
româna
русский
18.03.2010
Monitorul Oficial Nr. 39-40 din 23.03.2010
|
|
|
Hotărârea Guvernului nr.845 din 18.12.2009 cu privire la oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat
Pentru executarea Legii nr.435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.29-31, art.91) şi Legii nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32-35, art.116), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: Se aprobă: Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat, conform anexei nr.1
Vezi în :
româna
русский
18.12.2009
Monitorul Oficial Nr. 189-190 din 22.12.2009
|
|
|
|
|
LEGEA nr. 295-XVI din 21.12.2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011
Obiectivul fundamental al Strategiei este crearea condiţiilor pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei prin consolidarea fundamentului pentru o creştere economică robustă, durabilă şi incluzivă. În acest context, spiritul şi viziunea Strategiei aspiră la apropierea Republicii Moldova de standardele europene şi, astfel, la atingerea obiectivului de integrare europeană. Toate direcţiile prioritare de dezvoltare stabilite în Strategie urmăresc ajustarea politicilor naţionale relevante la cele europene. În acest scop, acţiunile întreprinse pentru realizarea Strategiei se vor întemeia pe cele patru criterii de la Copenhaga, racordarea la care ar putea asigura apropierea ţării noastre de valorile şi structurile europene. În special, prin prisma Strategiei, Guvernul va depune eforturi pentru transpunerea acquis-lui comunitar în legislaţia naţională, asigurînd implementarea consecventă a legislaţiei europene adoptate. În procesul de implementare a Strategiei, Guvernul va acorda o atenţie deosebită problemelor identificate în rapoartele de progres, elaborate de Comisia Europeană în cadrul Politicii Europene de Vecinătate.
Vezi în :
româna
русский
21.12.2007
Monitorul Oficial Nr. 18-20 din 29.01.2008
|
|
|
|
|
|
|
LEGEA nr.438-XVI din 28.12.2006 privind dezvoltarea regională
Prezenta lege defineşte regiunile de dezvoltare funcţionale pe teritoriul Republicii Moldova, modul de cooperare interregională, cadrul instituţional, instrumentele specifice politicii pentru dezvoltare regională, mijloacele necesare creării şi funcţionării regiunilor de dezvoltare.
Vezi în :
româna
русский
28.12.2006
Monitorul Oficial Nr. 21-24 din 16.02.2007
|
LEGEA nr. 397-XV din 16.10.2003 privind finanţele publice locale
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale: bugetele unităţilor administrativ-teritoriale - bugetele satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor, unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special şi bugetul municipiului Chişinău; bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi - bugetele locale care reprezintă bugetele satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor, cu excepţia municipiului Chişinău); bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea - bugetele raionale, bugetul central al unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special şi bugetul municipal Chişinău;
Vezi în :
româna
русский
16.10.2003
Monitorul Oficial Nr. 248-253 din 19.12.2003
|
|
|
CONSTITUÅ¢IA Republicii Moldova (Monitorul Oficial al R. Moldova nr.1 din 12.08.1994)
NOI, reprezentanţii plenipotenţiari ai poporului Republicii Moldova, deputaţi în Parlament, PORNIND de la aspiraţiile seculare ale poporului de a trăi într-o ţară suverană, exprimate prin proclamarea independenţei Republicii Moldova, AVÎND în vedere continuitatea statalităţii poporului moldovenesc în contextul istoric şi etnic al devenirii lui ca naţiune, NĂZUIND spre satisfacerea intereselor cetăţenilor de altă origine etnică, care împreună cu moldovenii constituie poporul Republicii Moldova, CONSIDERÎND statul de drept, pacea civică, democraţia, demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic valori supreme, FIIND CONŞTIENŢI de responsabilitatea şi obligaţiile noastre faţă de generaţiile precedente, actuale şi viitoare, REAFIRMÎND devotamentul nostru faţă de valorile general-umane, dorinţa de a trăi în pace şi bunăînţelegere cu toate popoarele lumii conform principiilor şi normelor unanim recunoscute ale dreptului internaţional, adoptăm Constituţia Republicii Moldova, declarînd-o LEGE SUPREMĂ A SOCIETĂŢII ŞI A STATULUI.
Vezi în :
româna
русский
29.07.1994
Monitorul Oficial Nr. 1 din 18.08.1994
|
|
|
|
|